
Valve, компанія, що стоїть за такими відомими іграми, як “Half-Life”, “DOTA 2” та “Counter-Strike”, а також за платформою Steam для дистрибуції ігор, задумалася над ідеєю більш тісного зв’язку між мозком людини та комп’ютером. Бажання дослідити цю концепцію зародилося більше десяти років тому, коли психологи компанії почали вивчати біологічні реакції людей на відеоігри. Valve навіть розглядала можливість використання моніторів на мочках вух для свого першого VR-шолома. У 2019 році компанія офіційно представила ідею мозково-комп’ютерних інтерфейсів під час виступу на GDC.
Проте, Гейб Ньюелл, співзасновник і CEO Valve, вирішив відокремити цю ініціативу. Того ж року він тихо заснував новий стартап, Starfish Neuroscience, який тепер оголосив про свої наміри створити перший мозковий чіп вже цього року.
У першому блозі Starfish, поміченому оглядачем Valve Брэдом Лінчем, йдеться про те, що це ще не повний імплант. Поточна розробка — спеціальний чіп для “електрофізіології”, призначений для запису активності мозку (аналогічно тому, як Neuralink “читає думки”) та стимуляції мозку для терапії хвороб. Однак Starfish не стверджує, що вже створила системи, необхідні для його впровадження.
«Ми очікуємо, що наші перші чіпи з’являться наприкінці 2025 року, і нас цікавить пошук співробітників, для яких цей чіп відкриє нові і захоплюючі можливості», – пише нейроінженер Starfish Нейт Сермак, натякаючи на можливе партнерство з іншими компаніями для бездротового живлення або самих імплантів.
Головною метою Starfish є створення менших та менш інвазивних імплантів у порівнянні з конкурентами, які зможуть забезпечити одночасний доступ до кількох ділянок мозку, замість лише однієї, без необхідності в акумуляторі. Вони стверджують, що можуть працювати з бездротовим живленням, споживаючи всього 1,1 міліватт під час “нормального запису”.
Ось поточні технічні характеристики чіпа:
Для порівняння, чіп Neuralink N1 має 1024 електроди на 64 волокнах, імплантованих у мозок, споживає близько 6 міліватт, має акумулятор, який періодично потребує бездротової підзарядки, а загальний імплант складає приблизно 23 мм в ширину та 8 мм в товщину. За інформацією, компанія вже імплантувала його трьом пацієнтам; хоча деякі з волокон від’єдналися від мозку першого пацієнта, він все ще функціонує і дає інтерв’ю.
Starfish вважає, що важливо підключатися до кількох ділянок мозку одночасно, а не лише до однієї, щоб вирішувати такі проблеми, як хвороба Паркінсона.
«Існує все більше доказів того, що ряд неврологічних розладів пов’язані з дисфункцією на рівні схем, коли взаємодії між ділянками мозку можуть бути порушені», – зазначає Сермак.
Крім кількох імплантів, оновлений сайт компанії також повідомляє, що вона працює над пристроєм “точкової гіпертермії” для знищення пухлин за допомогою цілеспрямованого тепла і роботизованою системою магнітної стимуляції мозку (TMS) для лікування неврологічних станів, таких як біполярний розлад і депресія.
Залишаю вам на роздуми доповідь Valve з GDC 2019, присвячену мозково-комп’ютерним інтерфейсам.