Понад тиждень тому Electronic Arts, видавець Battlefield та EA Sports FC, підтвердила угоду на викуп вартістю $55 мільярдів, фінансовану консорціумом інвесторів, до якого входять Державний інвестиційний фонд Саудівської Аравії, американський приватний інвестиційний фонд Silver Lake та інвестиційна компанія Jared Kushner’s Affinity Partners. До того ж, угода передбачає $20 мільярдів боргу.
Цей крок призведе до того, що EA стане приватною компанією, проте залишаються багато питань стосовно того, яким чином це стане найбільшим викупом з використанням кредитного фінансування в історії, що по всій видимості зростає, згідно з інформацією Reuters. Щоб отримати відповіді, ми поспілкувалися з декількома аналітиками, щоб зрозуміти, як цей масштабний викуп може вплинути на тисячі співробітників Electronic Arts, її продукцію та ширшу індустрію відеоігор.
Щодо структури угоди, новий власницький консорціум спільно внесення $36 мільярдів, а решта $20 мільярдів буде отримано через борг, профінансований банком JP Morgan Chase. Продаж виведе Electronic Arts з фондового ринку та передасть її в руки інвесторів приватного капіталу, але тягар у $20 мільярдів боргу залишиться значним.
Ця угода називається викупом з використанням кредитного фінансування, оскільки частина угоди фінансується через борг. Є ймовірність, що компанія зможе продовжити і отримати прибуток. Але існує й ризик того, що її борг може стати непосильним, що може призвести до банкрутства — подібно до того, як сталося з Toys R Us у 2005 році, коли компанію придбали приватні інвестиційні компанії, залишивши її з боргом у розмірі $5 мільярдів.
Роздрібний продавець подав заяву про банкрутство в США та Канаді у 2017 році, оскільки будь-які кошти, які він отримував, використовувалися для погашення цього боргу. Різниця полягає в тому, що Toys R Us перебувала в гіршій фінансовій ситуації, ніж Electronic Arts на момент продажу, з труднощами в конкурентній боротьбі із онлайн-ринками, такими як Amazon.
“З угодою на $55 мільярдів EA отримує борг, який має сенс лише через нові джерела доходу”
Аналітик у сфері ігор PitchBook Ерік Белломо зазначив, що “історія викупів з використанням кредитного фінансування є неоднозначною”, вказуючи на невдачі Toys R Us та Joann Fabrics, але सफलність Hilton та Dell. Зокрема, Silver Lake повинна стати важливим чинником у цьому проекті, підкреслив він: “Silver Lake має значний досвід у сфері ігор завдяки своїй участі в Unity та сильній історії доходів”.
Втім, засновник консалтингової компанії DFC Intelligence Девід Коул пояснив, що викупи з використанням кредитного фінансування залишаються “високим ризиком” і часто призводять до “продажу активів та скорочення витрат на короткий термін” в надії на досягнення успіху в довгостроковій перспективі. “Все зводиться до реалізації, а це залишається під питанням,” додав він.
Electronic Arts має значний потік доходів — $7.5 мільярдів у фінансовому році 2025, що буде важливим для погашення її боргу. Проте професор бізнес-школи Нью-Йоркського університету Йост ван Дрейнен вважає, що компанія, ймовірно, переключить пріоритети на найбільш прибуткові напрямки. Він зазначив, що це означає потенційні звільнення і, можливо, продаж “недійсного IP”, такого як Command & Conquer.
“Викуп на $55 мільярдів накладає на EA борг, який має сенс лише через нові джерела доходів, ймовірно, у сфері спортивних ставок та інтегрованих медіа-проектів,” зазначив ван Дрейнен у електронному листі. “Перехід у приватну власність знімє тягар квартальних звітів з Уолл-стріт, що дасть більше творчої свободи. Проте реорганізація відбудеться. EA, швидше за все, розділиться на спортивні та не спортивні відділи, з деякими операціями, ймовірно, перенесеними до Саудівської Аравії. Для студій це означає свободу від фінансових звітів, але більш тісний контроль з боку інвесторів, які переслідують геополітичні цілі.
Electronic Arts заявила в запитаннях і відповідях для співробітників, які стали відомі через подачу документів до Комісії з цінних паперів і бірж США, що не буде “негайних” змін у роботі, командах або щоденній діяльності — тобто “негайних” звільнень. Але наскільки довго триватиме поняття “негайно”? Це питання для співробітників Electronic Arts, оскільки дата закриття угоди наближається.
Ван Дрейнен сказав, що “культурний перехід починається негайно”, навіть якщо закриття відбудеться через кілька місяців. “Після завершення угоди пріоритети змінюються миттєво в напрямку стратегічної відповідності з цілями покупця,” він додав. “Очікуйте, що управління EA тихо реорганізується навколо спортивних і живих сервісів в очікуванні нового власника. Перехід у приватну власність також дає генеральному директору Ендрю Вілсону час для того, щоб продемонструвати, що Battlefield 6 може стати основою наративу після злиття.”
Можливі звільнення та реорганізація є “неминучими”, вважає він, оскільки компанія переглядає свої активи. Коул з DFC Intelligence зазначає, що специфіка боргу часто призводить до скорочення витрат, а також до продажу “незначних активів.”
“Ми бачимо, як EA робить акцент на своїх спортивних іграх та живих сервісах,” зазначив Коул. “Вони можуть розглянути можливість продажу інших студій та франшиз, щоб погасити борг. Можливо, ми побачимо, що EA пропонує на ринку деякі зі своїх менших франшиз/студій.”
Ван Дрейнен погодився. Він зауважив, що нові власники, ймовірно, зосередяться на спортивних франшизах Electronic Arts, що приносить значні доходи, що означає, що решта каталогу видавця може зіткнутися з “агресивним скороченням” перед можливими продажами.
Белломо припустив, що мобільні ігри, а також Battlefield, можуть стати рушійною силою майбутнього Electronic Arts. “EA, безсумнівно, оцінює потенційні синергії в мобільних іграх, зокрема зі Scopely, і готується до майбутнього запуску Battlefield, що залишиться ключовою метою найближчими місяцями,” зазначив він.
Белломо вважає, що загальна стратегія компанії, ймовірно, суттєво не зміниться, оскільки Electronic Arts продовжить покладатися на “основні франшизи, що приносять доходи, та стабільні джерела доходу від внутрішньоігрових покупок, мікротранзакцій та подібних джерел.”
“Саудівська Аравія та інші інвестори відкривають капітал для здобуття культурної легітимності”
Ван Дрейнен зауважив, що цей конкретний викуп з використанням кредитного фінансування дещо відрізняється від інших через участь Саудівської Аравії.
“Ігри стали новою нафтою,” зазначив ван Дрейнен. “Державний інвестиційний фонд Саудівської Аравії використовує це для придбання глобальної культурної значущості, диверсифікуючи свій бізнес поза нафтою. Оскільки майже 60% населення Саудівської Аравії, приблизно 21 мільйон людей, грають у відеоігри, а домашній ринок прогнозується, що виросте на 56% до $2.8 мільярдів до 2026 року, EA є коронною перлиною в Стратегії Візії 2030 [Саудівської Аравії], щоб стати глобальним центром ігор.”
Він продовжив: “Цей викуп відрізняється від традиційного підходу: замість скорочення витрат для обслуговування боргу Саудівська Аравія та інші інвестори відкривають капітал для здобуття культурної легітимності. Їм, мабуть, байдуже на короткострокові маржі, вони сприймають EA як довгостроковий акцент для ширших амбіцій у розважальному бізнесі. Це може тимчасово захистити EA від звільнень і ризикованих рішень у творчій діяльності, хоча борги завжди рано чи пізно доведеться повертати.”
Інвестиції Саудівської Аравії в індустрію відеоігор є частиною ширшої стратегії здобуття культурного капіталу, оскільки країна вже вклала мільярди в індустрії ігор та кіберспорту через свій Державний інвестиційний фонд.
Цього року контрольована Саудівською Аравією компанія Savvy Games Group придбала більшість бізнесу виробника Pokemon Go Niantic за $3.5 мільярда. Niantic тепер під контролем Scopely, яка стала частиною Savvy Games Group у 2023 році за $4.9 мільярда. Savvy Games належить Державному інвестиційному фонду, який також інвестував у Nintendo, Take-Two Interactive, Embracer Group та інші компанії.
Окрім традиційних ігор, Саудівська Аравія активно інвестує в кіберспорт — вона володіє ESL FaceIt Group та турніром Evo. Цей підхід порівнювали з інвестиціями Саудівської Аравії в спорт, які, за словами Human Rights Watch, є “спортобіленням”, що визначає країни, відомі своєю порушеною правозахисною практикою, які проводять великі спортивні заходи.
У Саудівської Аравії є серйозні проблеми із правами людини, за словами Amnesty International. Саудівську уряд звинувачують у вбивстві журналіста Джамала Хашоггі (ймовірно, за наказом спадкоємного принца і голови Державного інвестиційного фонду Мохаммеда бін Салмана), гнобленні свободи слова, дискримінації жінок та представників LGBTQ+ спільноти (права LGBTQI+ у Саудівській Аравії не визнаються і не захищаються), а також забороні протестів і демонстрацій.
Усе це може сприяти розвитку “більшої державної частини на ринку ігор”, за словами ван Дрейнена. “Якщо державні інвестори почнуть сприймати ігри як геополітичні активи, відкриється шлюз,” продовжив він.
“Це означає більші бюджети, менше продажу активів, та політику, що вплине на контентні рішення. Для розробників це означає глибші фінансові ресурси, але можуть з’явитися і підвищені вимоги до культурного представлення. Останні мита і бар’єри для входу спеціалістів до США також відкривають можливості для ринків у Європі розширити свою присутність у сфері ігор. Центр ваги в індустрії відеоігор переміщається від ринкових динамік до геополітичних ігор.”


