Семінар «Розвиток Gamedev-освіти в Україні»: Повернення до Кропивницького після п’ятирічної перерви

За десятиріччя проведення Global Game Jam в Україні ми створили активну спільноту, що об’єднує студентів, викладачів та фахівців у сфері ігробудування. Цей міжнародний захід охопив понад 15 міст, і з моменту початку карантину у нас з’явилася традиція проводити фізичні зустрічі в головній локації GGJ у Кропивницькому, де ми демонстрували свої проекти наживо. На таких подіях оголошували результати Всеукраїнського конкурсу ігор та вручали переможцям квитки на конференції з ігробудування.

З 2020 року ми переключилися на формат Всеукраїнських презентацій ігор, які проходять у Discord на каналі GGJUA в YouTube. Але, як показали карантинні обмеження та повномасштабне вторгнення, живе спілкування має надзвичайну цінність. Тому ми вирішили відновити традиційний формат та запросити учасників і координаторів Global Game Jam Ukraine до Кропивницького, до Економіко-технологічного інституту ім. Роберта Ельворті.

Оскільки переможців GGJUA та Ctrl+Alt+Disinfo вже оголосили, ми організували цю зустріч у вигляді науково-практичного семінару з круглим столом, присвяченому питанням освіти у галузі ігробудування, виставці ігор (не обов’язково тих, що створювались на джемах) і конкурсу ігрових пітчів.

До нас завітали учасники з Одеси, Львова, Харкова, Києва та Шостки. Це представники Одеського національного технологічного університету, Національного університету «Львівська Політехніка», Харківського національного університету радіоелектроніки, Київського національного університету будівництва та архітектури, а також студії Octanta, The Abyss Brain та Refold. В місті нас зустріли представники ІТ-компаній ONIX, Banda Pixels та школи програмування Ш++.

Учасники з Рівного, Університету Хевде (Швеція) та Європейського гуманітарного університету (Польща) висловили бажання долучитися до круглого столу онлайн. Ми все налаштували, однак повітряна тривога внесла свої правки: круглий стіл провели у бомбосховищі інституту Ельворті, а наші шведські колеги надіслали вітальне відео. У ньому йшлося про проєкт розвитку української gamedev-екосистеми, укладений за шведською моделлю.

Економіко-технологічний інститут вже тривалий час співпрацює з Університетом Хевде; цього року шість наших студенток за програмою Erasmus+ взяли участь у міжнародному гейм-джемі у Швеції. Також ми залучаємо шведських колег до суддівства наших джемів та робіт організаційного комітету наукової конференції по гейм-джемах ICGJ, тож можна сподіватися на подальше розширення співробітництва.

На круглому столі Дарія Цалікова з Octanta Studio презентувала партнерську програму для навчальних закладів, в рамках якої студенти можуть безкоштовно отримати ліцензійну версію Unity асету Automatic Tutorial Maker. Ми також обговорили перспективи наукових конференцій в Україні та публікацій щодо розробки ігор. Багато років існують міжнародні конференції, такі як ICGJ, DiGRA, FDG, матеріали яких індексуються у Scopus та Web of Science.

В Україні вже декілька років поспіль проводить конференцію молодих вчених, аспірантів та студентів «Комп’ютерні ігри і мультимедіа як інноваційний підхід до комунікації» на базі ОНТУ. А міжнародна ICGJ змінює місце проведення щороку; у 2023 році її базовим освітнім закладом став наш інститут. З огляду на те, що геймдев у Європі та світі знаходиться на синтезі практики та наукового пошуку, Україні варто розвивати цей напрям на всіх етапах.

Після відбою тривоги ми повернулися до аудиторії кросплатформеної розробки ігор нашого інституту. На виставку могли подати свої проекти всі бажаючі, хто займається їх розробкою професійно, як хобі чи в рамках навчання.

Гості мали можливість підійти до комп’ютерів та пограти у представлені ігри, а також спробувати віртуальну реальність, зокрема проєкт Харківського національного університету радіоелектроніки. Завдяки фотореалістичним ефектам гравець повністю занурюється у процес. Також варто відзначити, що ХНУРЕ проводить Кубок України з програмування — рекомендуємо долучитися до змагання!

Після перерви відбувся конкурс ігрових пітчів — коротких 4-хвилинних презентацій. Сьогодні уміння презентувати свою гру стало не менш важливим, ніж сам процес її розробки, оскільки ринок стає більш насиченим, а автори конкурують за увагу гравців.

Призами від Global Game Jam Ukraine, Banda Pixels та Львівської Політехніки були відзначені такі ігри:

From the Abyss — гра у жанрі survival horror, натхненням для якої слугували сюжети Говарда Лавкрафта, а дія відбувається наприкінці 30-х років. Головний герой опиняється в маєтку, де відбуваються дивні події. Йому необхідно знайти таємничу книгу, а потім втекти звідти неушкодженим.

Проєкт був розроблений студентами 3 курсу ЕТІ Романом Прокопенком та Ростиславом Волощуком в рамках курсів «Unity» та 3D-моделювання. Якість виконання ігри демонструє добру взаємодію між програмістом і 3D-моделером.

Anti-Disinformer — карткова колекційна гра, присвячена боротьбі з дезінформацією. Гравцеві пропонуються ситуації, в яких необхідні комбінації різних методів перевірки правдивості: фактчекінг, пошук першоджерел, визначення впливу штучного інтелекту. Таким чином, гравець дізнається про методи, що дозволяють спростовувати фейки, і буде використовувати їх у реальному житті.

Гру представив студент Одеського національного технологічного університету Максим Лисогурський; її створено у команді з Катериною Левчук на проекті United with Ukraine Game Jam. Проект, що фінансується Державним департаментом США, спрямований на створення ігор, які підвищують цифрову грамотність. На конкурсі Ctrl+Alt+Disinfo гра потрапила у ТОП-20 серед 130 учасників і продовжує розвиватися.

Sound Swap — гра, в якій ви виступаєте в ролі продавця в магазині музики. До вас приходять клієнти, описуючи свої музичні вподобання, і вам потрібно підібрати їм відповідні аудіозаписи.

Гру представила Софія Козлова, студентка 2 курсу ЕТІ. Вона розробила цей проект у команді з студентами з Німеччини, Фінляндії та Норвегії під час поїздки до Швеції цієї весни у рамках програми Erasmus+, співпрацюючи з Університетом м. Хевде. Темою гри стала «Listen» (Слухай), що відображає важливість вміння слухати клієнтів.

Labyrinth of Truth — у грі гравець працює в агенції, яка займається перевіркою правдивості інформації. Щоб виявити фейки в соціальних мережах, гравцеві потрібно використовувати свій інтелект та методи верифікації. Студенти 2 курсу ЕТІ Олександр Ярифа та Діана Суха створили цю гру під час гейм-джему United with Ukraine Game Jam у лютому цього року.

No Map, No Treasure — комп’ютерна гра, в якій чотири гравці грають у настільну гру про пригоди піратів. Гравці кидають кубики, рухають свої фішки та виконують дії, вказані на картках. Ідею для цієї гри черпали з серії «Губка Боб».

Команда студентів 3 курсу ЕТІ: Катерина Давиденко, Антон Мошняга, Ігор Євлахович, Ростислав Лужанський, для реалізації проекту розділили обов’язки. Катерина розробляла 2D-графіку та, маючи досвід курсу розробки ігор у Швеції за програмою Erasmus+, координувала загальну роботу. Антон відповідав за 3D-моделі, Ігор працював з 3D-моделями і програмним кодом, а Ростислав писав музику.

Ultimate Tic-Tac-Toe 3D — нова інтерпретація класичної гри «Хрестики-нолики». Кожна комірка на полі є маленьким полем відомої гри. Гравцеві потрібно виграти на маленькому полі, щоб поставити свій символ на великому полі. Це несподівано складно, адже місце для наступного ходу визначається координатами ходу суперника.

Механіка перетворення кожної комірки в окреме ігрове поле додає грі стратегічної глибини. Для реалізації ігрової механіки, штучного інтелекту і привабливої 3D-графіки працювала команда з 4 студентів 3 курсу ЕТІ. Ведучий розробник — Володимир Карчевський, який паралельно навчанню працює в компанії ONIX. 3D-графіку готував Владислав Денисенко, а окремими задачами займалися Дмитро Мітькін та Андрій Орлов.

Bunny Game — мила гра про зайця, який збирає морквинки на полі. Окрім моркви, йому можуть зустрічатися перешкоди та вороги. Але зайцеві не обов’язково залишатися беззахисним: виявивши спритність, він може ухопити бонус, що надає зброю чи захист.

Це перша гра для Надії Суганяки, студентки 2 курсу Кібернетичного фахового коледжу ЕТІ. Вона планує використовувати отриманий досвід для розвитку поточних проектів і створення нових.

Також варто відзначити проекти:

Veritas — у розробці цього проєкту, що стосується боротьби з дезінформацією, студент 1 курсу ЕТІ Дмитро Панов виступав у ролі звукового дизайнера. Усі звуки, що чує гравець, є виключно його авторською роботою, зробленою вручну.

My Amigo — інтерактивний проєкт з розгалуженим сюжетом, в якому показується важливість розпізнання правди й дезінформації у онлайн-комунікації, був реалізований Софією Козловою, студенткою 2 курсу ЕТІ, на Global Game Jam 2025.

Broken Plane — гра, у якій студент 3 курсу ЕТІ Ігор Войдюк реалізував у Unity принципи аеродинаміки та управління літаком. Сюжет гри оснований на поломці двигуна, який димить, і гравцеві потрібно збирати гаєчні ключі, що зависають у повітрі. Ігор використовував ностальгічні графічні ефекти, характерні для піксельних ігор минулих років.

Primitive Tennis — тенісна гра проти штучного інтелекту. Гравець може налаштувати тривалість матчу, систему рахунку и поглинутися в ігровий процес. Команда 3 курсу ЕТІ: Анастасія Литвин, Максим Зінін та сестри Каріна і Марина Власови брала участь у розробці. Анастасія найбільше знайома з командною роботою, адже вона працює в ІТ-компанії ONIX і пройшла курс розробки ігор у Швеції.

Ragdoll – варіант ігрової механіки, де гравець керує «регдолом» — куклою з тканини. Студент 3 курсу ЕТІ Ігор Моргун реалізував фізику взаємодії її елементів у Unity. Найцікавіше для Ігоря було створити анімацію руху кукли, що є важливою складовою для інших проектів.

Розвиток події отримав увагу медіа. Відеосюжети підготовили кілька телеканалів, а також місцевий інформаційний ресурс «Точка доступу».

Учасники отримали важливі ідеї та натхнення. Вже планується наступна велика зустріч українських ігробудівників, яка відбудеться 28 червня в Одесі на Games Gathering.

  • Романовський Ігор

    Related Posts

    Розробник Alters вибачився за неповідомлення про використання генеративного ШІ

    11 Bit Studios відреагувала на звинувачення у використанні контенту, створеного штучним інтелектом, в їх нещодавно випущеній грі типу “будівельник бази” під назвою The Alters. Як зазначалося в матеріалі Eurogamer, на…

    Новинки червня: Український хардкор, Death Stranding 2 та новий конкурент GTA від продюсера популярної серії

    Літо цього року обіцяє бути надзвичайно насиченим ігровими новинками. Зазвичай, найбільші розробники намагаються обирати осінь для великих релізів, але цього разу анонсувалися кілька значних ігор на літо. Найочікуванішим релізом стане…

    You Missed

    Пропозиції: Poco F7 вийшов знижкою, Galaxy S25 Edge також за меншою ціною

    Пропозиції: Poco F7 вийшов знижкою, Galaxy S25 Edge також за меншою ціною

    Samsung Electronics отримує замовлення на 22,76 трильйона вон від великої світової компанії

    Samsung Electronics отримує замовлення на 22,76 трильйона вон від великої світової компанії

    Tesla і Samsung підписали угоду на постачання чіпів на суму $16,5 мільярдів

    Tesla і Samsung підписали угоду на постачання чіпів на суму $16,5 мільярдів

    Блумберг – Чи Ви є роботом?

    Прибуток від смартокулярів Ray-Ban Meta потроївся за рік

    Прибуток від смартокулярів Ray-Ban Meta потроївся за рік

    Семінар «Розвиток Gamedev-освіти в Україні»: Повернення до Кропивницького після п’ятирічної перерви

    Семінар «Розвиток Gamedev-освіти в Україні»: Повернення до Кропивницького після п’ятирічної перерви