
Бразилія займає десяте місце у світі за розміром ринку відеоігор, де приблизно 103 мільйони гравців активно займаються геймерством. За даними, опублікованими місцевою організацією Abragames (згідно нещодавнього звіту Nordicity), бразильська індустрія в 2022 році принесла 251,6 мільйона доларів США доходу і нараховувала близько 13 225 працівників станом на 2023 рік.
Однак звіт також вказує на те, що майже половина студій у країні залежить від внутрішніх ресурсів для виходу своїх проектів на ринок, лише 16% отримують інвестиції від міжнародних видавців, а 10% забезпечують інші приватні інвестиції. Це свідчить про регіон, який, здається, сповнений потенціалу, але терміново потребує підтримки.
Але як це переплітається з переконаннями розробників, які створюють відеоігри в регіоні? Ми вирушили на Gamescom Latam 2025, щоб дізнатися.
Неперевершена творчість стримувана фінансовими труднощами
На стенді Abragames, де представлено безліч чудових проектів, створених місцевими розробниками, відчувалося, що команди в Бразилії сповнені творчого запалу, бажання вчитися, але також стикаються з нестачею постійної державної підтримки, обмеженими можливостями зовнішніх інвестицій та недостатнім досвідом кадрів.
“У плані формування команд у нас в Бразилії чудовий талант. Найскладніше – це фінансування, адже Бразилія дуже сильна у сфері ігор. Будучи на цьому заході, де проходять тисячі людей, видно, що тут надзвичайно конкурентно,” — говорить Габріель Гарсія, засновник і генеральний директор студії Hype Animation з Ріо.
Різні розробники зазначили, що в Бразилії існує досить значна кількість фондів для прототипів, але мало хто з них спеціалізується на допомозі командам подолати труднощі на пізніх етапах виробництва. Гарсія підтверджує, що існує “фінансове вузьке місце”, яке часто заважає студіям продовжувати свою роботу після досягнення певної стадії.
Він також вважає, що бразильські розробники стали вміло підкреслювати свою місцеву культуру, що дозволяє їх проектам виокремитися на міжнародній арені. “У нас багато історій, які потрібно розповісти,” — додає він, підкреслюючи, що на даний момент люди, які намагаються розповісти ці історії, часто працюють у малих студіях, які не мають того ж статусу, що й їхні колеги в Північній Америці.
Зображення з Game Developer
Це проблема, оскільки Бразилії потрібно зберегти своїх талановитих розробників на батьківщині, щоб вони могли отримати безцінний досвід, який в свою чергу дозволить місцевим студіям здійснити свої найамбіційніші мрії.
Ще один розробник, який стикається з подібними питаннями, — Артур Сілва Агіар, ведучий гейм-дизайнер Caramelo Games, який зазначив, що найбільшою труднощем, з якою стикнулася студія, було знайти підходящих людей для конкретних ролей. “[Це складно] знайти кваліфікованих людей. У нас в Бразилії багато надзвичайно талановитих людей, але вони не завжди знайомі з процесом розробки,” — додає він.
Caramelo наразі працює над грою на кшталт Pokémon під назвою Bagdex, яка розробляється вже близько 18 місяців. Студія змогла залучити 200 000 доларів для фінансування проекту через краудфандингову кампанію, але, незважаючи на це, зацікавлення у видавцях поза Бразилією залишається обмеженим. “Бразильці підтримують нас, але ми не маємо правильної тракції за межами країни, і саме тут ми шукаємо фінансування.”
“У Бразилії є багато забутої міфології”
Це ситуація, з якою, можливо, бразильським розробникам варто приділити більше уваги під час визначення своїх проектів. Бруно Кріценці, виконавчий продюсер Eter Games, чия студія наразі розробляє третю особу пригодницьку гру, основану на бразильському фольклорі під назвою Matinta, пояснює, що його команда фактично отримала державний грант для прискорення процесу розробки, але зрозуміла зацікавленість в цих фінансових ресурсах означає, що серед місцевих студій “дуже велика конкуренція”.
“Вам потрібні більш структуровані проекти та пропозиції, і ви повинні знати, куди продавати та які ринки займати в залежності від жанру гри, яку ви створюєте,” — говорить він, пояснюючи, як студії можуть виділятися, коли звертаються за фінансуванням. “Ми отримали грант на наш вертикальний фрагмент, але ми вже вклали свої кошти раніше, щоб побудувати прототип.”
Він, як і інші в країні, пояснює, що студія зараз стикається з труднощами у пошуках інвесторів, готових завершити проект після приблизно двох з половиною років розробки. “Це дійсно важко зараз,” — продовжує він.
Привабливість створення відеоігор у Бразилії для Кріценці полягає у схильності до творчості в регіоні. “Є багато забутої міфології в Бразилії, яку ми намагаємося повернути назад і впровадити у власне виробництво,” — додає він. Незважаючи на це, він підкреслює, наскільки важливо для розробників балансувати свої амбіції під час зустрічей з інвесторами та видавцями. “Слід намагатися бути дуже зосередженим на тому, що ви хочете зробити,” — продовжує він. “Спробуйте створити коротку гру, щоб протестувати ринок, перш ніж інвестувати занадто багато своїх коштів і часу.”
Марсело Рігон, генеральний директор Ilex Games, займається відеоіграми в Бразилії близько 22 років. Він пояснює, що протягом цього часу ринок швидко зростав і згадує, як у 2003 році його вважали “божевільним”, коли він звернувся до програми інкубації, намагаючись отримати фінансування для створення своєї студії. На той час, за його словами, у регіоні не було жодних місцевих видавців або дистриб’юторів.
“Єдиним способом, яким ми могли спробувати опублікувати нашу гру в Бразилії, було мати контакт у журналах, які б розміщували CD-диски у своїх публікаціях,” — пояснює він. Він стверджує, що багато інвесторів і приймаючих рішень у Бразилії все ще “не розуміють ринок ігор”, чому студії в регіоні часто звертаються за фінансуванням за межі країни. “Це важко для нас отримати [місцеві інвестиції], тому що вони вважають, що ґеймінг є дуже ризикованим і не знають, як до цього підійти,” — додає він.
Зображення з Game Developer
В Бразилії існують місцеві організації, такі як Sebrae Nacional, які займаються просуванням розвитку малого бізнесу, зокрема студій ігор. Рігон пояснює, що ці організації намагаються навчити інвесторів, як і чому варто інвестувати в індустрію відеоігор. Він також стверджує, що зараз є “багато державного фінансування” доступного для розробників, але політичний клімат у Бразилії, якому властива нестабільність, не дає гарантій його постійності.
Наприклад, він зазначає, що колишній президент Бразилії Жаїр Болсонару, який керував країною з 2019 по 2023 рік, часто викликав суперечки у процесі, “знищив” багато систем підтримки, які допомагали бразильській індустрії відеоігор, в тому числі чимало грантів, які були скасовані після його вступу на посаду прямо перед пандемією COVID-19.
Багато з цих грантів наразі відновлено, проте Рігон говорить, що це означає, що Бразилія дещо застигла на місці протягом останніх п’яти років. Проте є певні помітні досягнення, такі як створення програми грантів, що дозволяє успішним заявникам перейти на етапи, що виходять за межі прототипування. Наступним кроком є забезпечення доступності цих можливостей для розробників, що працюють у всіх 27 штатах Бразилії, а ключем, за словами Рігона, є об’єднані зусилля для досягнення змін.
“Я голова асоціації розробників ігор Сан-Паулу. У нас 21 штат з регіональними асоціаціями. Нам потрібно поліпшити типи грантів, фінансових угод та інших речей в цій індустрії,” — говорить він. “Ми можемо просувати політичні ініціативи в потрібному напрямку, якщо будемо разом.”
Допомога розробникам у навчанні управлінню сталим бізнесом є важливою
Після нашого прогулянки по виставці ми селися на розмову з президентом Abragames Родріго Террою і виконавчим менеджером програми Brazil Games Export Патріцією Сато.
Сато вважає, що на бразильську індустрію ігор звертають більше уваги, ніж будь-коли раніше, що може свідчити про рівень зацікавленості та присутності великих світових видавців, таких як Nintendo, Microsoft, Epic Games та Supercell на Gamescom Latam. Тепер, пояснює вона, регіон повинен з’ясувати, як скористатися цією ситуацією.
Терра вважає, що освіта є абсолютно важливою, якщо Бразилія сподівається закріпити свої позиції на глобальному ринку. Він зазначає, що 93% студій у регіоні є малими за розміром, і хоча в них багато “надзвичайних професіоналів”, вони не завжди є досвідченими керівниками чи бізнесменами.
“Ми повинні інвестувати в бізнес-освіту,” — говорить він. “Вважаю, що це наступний крок у досягненні глобального ринку. Це складно, оскільки люди починають як гейм-дизайнери або гейм-райтери. Потім вони створюють малий бізнес, намагаючись випустити гру, але навіть не знають, як управляти своїм фінансовим потоком. Це виклик, який потрібно подолати, і людям потрібно знати, як це зробити.”
Як можна впоратися з тим, щоб Бразилія підтримувала своїх талановитих розробників і забезпечила, щоб інклюзивна екосистема студій не бракувала бізнес-умінь, необхідних для розширення на міжнародному рівні? Відповідь для Терри проста: “Вам потрібно задіяти політику.”
“Розробники мають об’єднатися і організуватися як суб’єкти, які можуть лобіювати уряд,” — продовжує він. “Abragames виконує цю роль, але нам не обійтися без підтримки. […] Нам потрібно розуміти, як, як професіонали в ігровій індустрії, можемо бути активними в політиці.”
Сато пояснює, що Abragames намагається допомогти розробникам усвідомити, що їм потрібно активніше брати участь в індустрії відеоігор, щоб просувати публічні політики, які могли б benefit всім. Немає нічого поганого в тому, що розробники обмінюються порадами, але Abragames вважає, що їх потрібно більше єднатися та активно лобіювати уряд для отримання додаткової підтримки з метою забезпечення стабільності.
“Якщо змінюється уряд, змінюється все,” — говорить Терра. “Але є деякі державні ініціативи, які закріплені в законі — тому, коли це закон, то це краще для суспільства та організації.”
Зображення з Game Developer
Збереження талантів є ще однією проблемою, на яку Сато та Терра вважають, що потрібно звернути увагу. Вони зазначають, що Бразилія постійно страждає від “витоку мізків”, коли експерти індустрії покидають регіон, щоб працювати для більших, більш відомих компаній. Ця проблема не є унікальною для Бразилії —під час моєї поїздки до Австралії два роки тому, ми чули, як це вплинуло на ігрову сцену там — але це проблема, яку все ж потрібно подолати.
“У нас з’явилося дуже важливе покоління бразильських експертів з відеоігор, які з’явилися приблизно 15 років тому,” пояснює Терра. “Потім знання були втрачені.”
Терра вважає, що Бразилія повинна переконати велики студії закріпитися в країні, щоб зберігати таланти, і в цьому плані є позитивні знаки. У 2023 році Epic Games купила місцеву студію AQUIRIS і перейменувала її на Epic Games Brasil. Постачальники послуг, такі як Keywords і Side, також закріпилися в регіоні.
“Це важливо, адже вам потрібні ці гіганти,” — говорить Терра. “Вони навчать спеціалістів з бразильських компаній, і, можливо, заплатять більше. Тоді, через кілька років, частина з цих фахівців може залишити ці компанії, щоб, можливо, розпочати власну справу або почати працювати й співпрацювати з іншими бразильськими студіями. Перенос знань матиме величезний вплив [на індустрію відеоігор Бразилії].”
Говорячи про фінансування, Abragames вважає, що справи йдуть у правильному напрямку. Нам повідомили, що ведуться переговори про створення грантів, які допоможуть розробникам завершити та розподілити свої проекти. Терра також сказав, що Сан-Паулу створює “грант для матчів”, який подвоїть інвестиції з боку видавця в ігровий проект. “Це добре для студії. Це вигідно для видавця. І держава робить свою частину,” — каже Терра. “Таким чином, ви створюєте механізм, який стає більш привабливим.”
Головне, що ми взяли з нашої бесіди з Abragames, це те, що талант і пристрасть можуть привести Бразилію лише до певної межі, і справжнє виклик, з яким стикається регіон, полягає в тому, як перетворити початкову пристрасть на щось більш структуроване.
“Як розробники ігор, ми всі захоплені створенням ігор, розповіддю історій і створенням механік. Але іноді пристрасть захоплює вас і заважає думати про всю екосистему,” — говорить Терра. “Справа в тому, що, якщо ви хочете займатися бізнесом, потрібно налагоджувати зв’язки і мережі. Вам потрібно жити, працювати разом та перевірити, чи в змозі ваша компанія випустити не одну гру, а кілька десятків. […] Якщо ви хочете відкрити бізнес, вам потрібно перетворити цю пристрасть на любов, щоб створити зв’язки з ринком, налагодити відносини з людьми і почати будувати свій бізнес.”
Видання Game Developer було запрошене на Gamescom Latam партнером заходу Abragames, який покрив витрати на перельоти та проживання.