На тлі нещодавнього оголошення компанії Tesla про розширену систему допомоги водіям Full Self-Driving (Supervised), в Європі спостерігалися короткочасні хвилі ентузіазму. Tesla заявила, що Нідерландський автомобільний регулятор RDW погодився надати національне схвалення для цієї системи до лютого 2026 року. Це стало серйозним проривом для власників електромобілів в Європі, які довгий час чекали на реалізацію повних можливостей FSD.
Однак радість виявилася короткочасною — RDW швидко спростував цю інформацію, уточнивши, що з Tesla було узгоджено графік, згідно з яким компанії потрібно продемонструвати безпеку системи у зазначений термін, але це не є обіцянкою фактичного затвердження.
Tesla намагається обійти повільні темпи ухвалення правил на рівні ЄС, застосовуючи нову тактику — отримати “національне виключення” в одній країні, зокрема в Нідерландах. Компанія вірить, що після отримання цього дозволу інші країни Європейського Союзу швидко підуть її прикладом, запроваджуючи так званий ефект доміно для широкомасштабного запуску.
Протягом більш ніж року Tesla активно працює над впровадженням системи Full Self-Driving в Європі, проводячи демонстрації для регуляторів практично з кожної країни ЄС. Компанія просила про ранній доступ, програми пілотного випуску та виключення, де це можливо. Проте, Tesla залишається зазвичай обережною в наданні даних про своє тестування, не розкриваючи, як часто водій змушений був втручатися під час тестів.
Незважаючи на новий графік, який навіть із уточненнями RDW викликав певні сумніви у спостерігачів галузі, історія Tesla сповнена обіцянок, які не завжди виконуються. Наприклад, у 2022 році CEO компанії Ілон Маск припускав, що FSD запуститься в Європі влітку, але цього не сталося. Нещодавно він також заявляв про реліз на початку 2025 року, який також не відбувся.
Складнощі для Tesla не обмежуються лише європейськими дорогами. З моменту, коли компанія позиціонувала себе не лише як виробник електромобілів, а як “компанія в галузі штучного інтелекту та робототехніки”, реальність ринку починає підривати цю концепцію. Інвестори почали усвідомлювати, що інші автомобільні компанії не поспішають ліцензувати технологію FSD.
Проблеми в Tesla загострюються і через збільшення юридичних ризиків, пов’язаних із впровадженням нових технологій. Нещодавно компанія врегулювала гучний позов, що стосується аварії Model Y, що сталася через некоректну роботу автопілота. Це черговий знак того, що Tesla розуміє ризики, пов’язані із судовими розглядами, і що інші автовиробники не бажають взяти на себе відповідальність за потенційні помилки.
Крім того, нещодавній звіт TUV з Німеччини показав, що два найпопулярніші моделі електромобілів Tesla, Model Y і Model 3, мають найвищий відсоток невдалих технічних оглядів у країні. У той час, як компанія бореться з регуляторними викликами, відмовами в ліцензуванні та зростаючими проблемами технічного обслуговування, дорога вперед стає все складнішою для Tesla.






