
Компанія Rivian подала до суду на Бюро автомобільного транспорту штату Огайо через часткову заборону, яка не дозволяє автомобільним компаніям продавати свої автомобілі безпосередньо споживачам, минаючи дилерів. У своїй позовній заяві Rivian називає цю заборону “екстремально ірраціональною”, стверджуючи, що вона знижує конкуренцію і обмежує вибір споживачів. Крім того, Rivian зазначає, що лише компанія Tesla має право продавати свої автомобілі безпосередньо клієнтам в Огайо, що створює нерівні умови для інших виробників електромобілів.
У скарзі, поданій до Окружного суду Південного округу Огайо, Rivian підкреслює: “Заборона штату Огайо є чистим економічним протекціонізмом, що служить інтересам нинішніх автомобільних дилерів Огайо, ставлячи їхні прибутки вище за інтереси споживачів.”
“Заборона штату Огайо є чистим економічним протекціонізмом, що служить інтересам нинішніх автомобільних дилерів Огайо, ставлячи їхні прибутки вище за інтереси споживачів.”
Модель дилерства, що існує вже кілька десятиліть, з’явилась на початку 1900-х років, коли компанії, такі як Ford і GM, продавали товари безпосередньо споживачам. Проте з розвитком автомобільної індустрії виникли побоювання щодо монополістичних практик, що призвело до появи державних законодавств про франшизи. Відтоді автомобільні дилери мають міцну владу у продажах у багатьох штатах, хоча деякі компанії, такі як Tesla, змогли знайти способи обійти ці обмеження.
Дилери ускладнили продажі безпосередньо споживачам, активно подаючи позови і лобіюючи через свою торгову асоціацію, Національну асоціацію автомобільних дилерів (NADA). У більш ніж десяти штатах існують прямі заборони на продаж автомобілів безпосередньо споживачам, тоді як в деяких штатах, таких як Огайо, запроваджено часткові заборони. На підставі угоди між Tesla і асоціацією дилерів Огайо компанії було дозволено продавати свої автомобілі після того, як вона погодилась відкрити три фізичні магазини в штаті, навіть попри те, що інші компанії не можуть продавати свою продукцію напряму.
Позов Rivian стверджує, що штат створив привілейовані умови для Tesla, виключаючи інші подібні компанії. У позові йдеться:
“Заборона штату Огайо також не має жодного сенсу. Штат дозволяє виробникам, таким як Rivian, проводити гарантійне обслуговування та ремонти автомобілів, орендувати автомобілі споживачам і навіть продавати нові автомобілі жителям Огайо з інших штатів, яких можна доставити в сервісні центри Rivian в Огайо. Абсурдно, що Rivian не може завершити продаж своїх автомобілів в Огайо. Це накладає надмірне навантаження на споживачів та Rivian без жодних обґрунтованих причин.”
Це перший випадок, коли Rivian подає позов до штату через заборону на прямі продажі. Раніше компанія стикалася з позовом асоціації дилерів Іллінойсу за порушення аналогічної заборони, але той позов був згодом відхилений.
“Rivian вважає, що споживачі повинні мати право вибору автомобілів, які вони купують”, – заявив Майк Каллахан, головний адміністративний директор. “Вибір споживача є основоположним принципом економіки Америки. Архаїчна заборона Огайо на прямі продажі автомобілів є неконституційною, ірраціональною та шкодить жителям Огайо, знижуючи конкуренцію та вибір, а також підвищуючи витрати і незручності.”